Års Resumé Juli – Dec

Juli

Nu kommer vi till en ensam månad för mig och Bellis och en väldigt tuff månad på alla sätt och vis. Svärfar blir ju sämre och sämre hela tiden och BQ måste ju vara där mycket så resan till Oskarshamn som var planerad fick Bellis och jag göra själva. Bellis och jag tar även in på hotell och bor i Norrköping i 2 dagar för att få kvalitetstid och komma bort och även gå på Kolmården en hel dag.

Vi börjar med Norrköping

Comfort Hotell Norrköping – Nordic Choice Hotell

Tösen och jag starta dagen tidigt för att sedan åka klockan 8 med tåget från Västerås. Vi kom till  Norrköping efter 11 och efter att ha lämnat packningen i bagageutrymmet på hotellet medans man inväntade att få checka in så gick vi ner på stan. Jag har bokat in oss på ➜ Comfort Hotell i Norrköping. Det är gångavstånd till både tågstation, busstation och centrum därifrån. Alltför att det ska bli smidigt att ta sig överallt med ett barn som tröttnar på att gå efter ett tag. Vi gick ner till centrum och där letade vi efter skoaffär då tösen och jag skulle köpa oss nya skor. Vi hittade skor och vi vart jättenöjda båda två. Hotellet är i standardform och varken lyx eller enkelt.

Bellis och jag hade bokat bord på en restaurang som verkade toppen, MEN!

En middag på restaurang Oliver Twist

Bellis och jag bokade bord på restaurang Oliver Twist i centrala Norrköping. Jag måste säga att det blir medelbetyg på den restaurangen för de levererade inte helt. Vissa saker kunde de inte rå få, men en del kunde de styrt upp bättre. Vi ställde in Oliver Twist på Google maps och när vi kom några minuter utanför centrum och till en liten tvärgränd så låg stället där ner som i en liten källare. När man klev in såg det mycket finare ut, men det var trångt och litet. Det var ett moment som drog ner betyget att det var för mycket ljud, liksom lyhört. Min mat var jättegod och ingenting att klaga på. Bellis beställde pannkakor och sa att hon ville ha 3 st. När hon kom ut till oss med maten sa hon att köket sagt att det var slut på pannkakor och att de beklagade. Det fanns bara 2 st kvar. Det kändes lite sådär tycker jag. Det var alltså köpta pannkakor och inga de gjorde själva och då kompenserar man ju det anser jag. De skulle kommit ut och frågat om hon kunde tänka sig en annan rätt, eller så skulle de erbjuda att bjuda på något mer till pannkakorna.

När jag sedan skulle betala så sa dem priset vad det kostade, och att jag sedan fick trycka in vad jag ville betala. Visst jag vet att det är så man gör, men ändå så tycker jag att det är fräckt att begära dricks när de inte kunde erbjuda all mat.

Nästa dag Kolmården

Nästa dag startade vi tidigt för att komma till parken innan allt för mycket folk. Jag tycker faktiskt Kolmården är den nöjespark som är en av de bästa i Sverige. I alla fall av dem vi har besökt. Jag gillar den blandade kombinationen med olika djurarter eller safarituren och Bamses värld. Det är snyggast finish och med ett tema som lockar barnen att orka röra sig på alla ytor som Kolmården erbjuder. Alltså vi hade gått och gått och gått trots att vi hunnit med att åka massor av karuseller också. Bellis som är stort fan av karuseller till mamma Mirres noja ibland inte alltid är till mammans belåtenhet Det är kartor här och var som med stor röd prick visar just vart man är så man inte missar alla platser. Det är temaparker där man kan få titta och se på djuren. Några teman är apor, björnparken, tigrarna, safari, savanen, nordiska djur, Bamses Värld, rovfåglar, tropikariet och där är ju delfinerna bland annat.

Bamses Värld, barnens egna lilla värld

Sedan kommer vi till Barnens allra bästa favorit och det är ju såklart Bamses Värld. Där kommer utmaningen för barnen lite och prövningen sätts lite på sin spets. Varför då?! Jo för där vill alla barn åka karusell igen och igen och igen och räknar inte med att man måste stå i kö på kö gång på gång för varje karusell. Bellis och jag kom dit när de öppnade och då var det bara korta köer. På slutet strax innan vi behövde bege oss för att passa bussen så var det extremt mycket folk. Det kryllade av dem och det var trångt. Jag gillar Bamses Värld, älskar temat de skapat med Brummelisas shop, Farmors Goda Köttbullar osv. Karusellerna är bra och lagom många. I år har de också ny karusell, Skalmans Flygskola. Bellis var ju såklart som om hon var i paradiset.

Vi hade toppentrevliga dagar i Norrköping tösen och jag och en resa vi kommer ta med oss som vår tillsammans.

När jag tog mitt beslut

I juli bestämde jag mig också för att starta min viktresa då jag kände att jag tappat kontrollen och vägde mer än jag vill. Jag mådde dåligt över det och kände också att nästa alternativ var att köpa nya större kläder och rensa undan alla jag inte kom i. Det var inte ett alternativ utan jag började ta tag i det. För mig handlade det om att sluta med godis annat än 1 gång i veckan. Vi började med maträtter under 650 KCL och jag går eller tränar ett pass varje kväll. Det är mest promenader i väldigt rask takt, eller så kör jag ett intensivt pass på crosstrainern. Det har jag också hållit i. Nu är vi i december när jag nått mitt mål och jag har gått ner 13-14 kg. Nu ska jag hålla det bara och fortsätta med mitt tänk och hålla min vikt jag har för jag mår så mycket bättre.

Viking Line Cinderella

Vi hade en semesterresa planerad tillsammans med en 4 dagars kryssning med Viking Line Cinderlla. Svärfar är jättedålig, men vi alla i familjen bestämmer att vi ska få komma iväg på den då vi måste få göra något som familj också. Jag har ju varit till både Norrköping och Oskarshamn själv med Bellis.

Vad tycker vi om viking Line Cinderella

Vad tycker vi då om Viking Line – Cinderella. Maten på middagsbuffén var jättebra och det fanns stor utbud att välja bland, både för barn och vuxna. Frukosten tyckte jag var lite lam och att det fanns lite för lite utbud. Det fanns stor utbud om man är LCHF:are då det fanns mycket korv, bacon, äggröra, och sådant man brukar vilja ha då. Det fanns inte så mycket för oss som inte äter det. Det fanns ordninggjorda portionsskålar med fil eller yoghurt och det var mindre än barnportioner och de hade klickat i sylt och grejer i redan på förhand. Det tycker jag var lite tumme ner. Fanns många bröd att välja bland vilket såklart är bra. De hade stort bord med glass, pannkakor, kakor och desserter och det tyckte jag att de kunnat skippa och istället haft mer utbud på frukost.

Båten överlag är jättebra och det finns stor lekavdelning för barnen vilket såklart är ett stort måste om barnen ska tycka det är roligt att resa. Det som de flesta sitter på är ju på panormadäck i solen. .

Visby tar oss till Kneippbyn

Vi hade en heldag i Visby och tog då utflykten till ➜ Kneippbyn, ett sommar och vattenland i Visby. Det finns verkligen något för alla där och man kan vara där i flera dagar utan problem och finna massor att göra. Vi hade 5 h på oss att spendera tiden där. Vi började med vattenland för att sedan fortsatta efter intagen lunch på nöjes/sommarland. Dagen då vi var där var det mycket folk, i högtalarna ropade de upp att det var sommarens rekord. Det var bra ordnat och ingen större fara för det, men såklart får man köa mer för det. Det brukar ju inte vara barnens tålamod så det märks ju av. Jag tycker dock att Bellis skötte det jättebra. Minst märktes köerna av i vattenlandet. Bellis är en tuff tjej och vågar göra det mesta och ibland måste man bromsa henne också. Det var ju även roligt att se Ville Villerkulla och se riktiga Pippis hus. Spökvinden skrämde inte Bellis alls. Tror att vattenland uppskattas nog mer av de större barnen bäst och några av karusellerna. Vi såg ju även en pippiteater, men den verkade inte Bellis så där vidare stormförtjust i, så även där kanske det lockar de yngre barnen mer. Vi är nöjda med vår vistelse på Kneippbyn och åker gärna dit fler gånger.

Andra dagen tillbringade vi en heldag i Ystad

Ystad är verkligen en vacker stad och deras centrum var ju verkligen jättefint. Vi spatserade runt där på gatorna och tittade både i butiker och överlag runtom i centrum. Vi kikade och njöt även runt i hamnen då det var närliggande varandra. Det jag tycker är tråkigt är att vattnet/havet/badstranden låg minst 30 minuters bort ungefär och det orkade ju inte Bellis gå när vi inte hade cykel eller bil. Busstransfern gick inte till havet eller badstranden så det fick bli en dag i Ystad och centrum.

Vart fika och åt vi i Ystad?!

Vi tog en lunch på ett matställe som heter ➜ Le Cardinal. Det är en restaurang som ligger på stortorget i Ystad och de har stort utbud på mat, såsom husmanskost till pizza. De är även en pub med rättigheter. Det var ett trevligt matställe med god mat. Vi satt ute på deras uteservering och det fläkta svalt och skönt. En skön och avkopplande lunch fick vi. BQ beställde fisk och jag kyckling. Bellis beställde en barnpizza som hette Kalle Anka, fyndigt. Ystad är en trevlig stad och vi åker gärna hit igen någon sommar på semester för att utforska så mycket mer som finns där. För att hinna göra det då man åker med kryssning som vi lär man ha bilen.

När kaffesuget sedan tickade igång och Bellis fick den sötaste muffisen jag någonsin sett, ja en PLUTO! Eller ja en hund i alla fall. Vi köpte fika på fikastället ➜ Café Lurblåsare som också låg centralt och bra till. Deras utbud var enormt och man hade kunnat köpt riktigt gott fika. Jag ville inte ha fika, men fick bli en chailatte och den var rikigt god. Tumme upp på båda ställen.

Augusti

Här finns inget annat att säga än sorg. När vi sitter sista kvällen på båten så får BQ ett sms där en släkting berättar att svärfar somnat in i sin säng hemma och beklagar sorgen. Vi som egentligen bett om att inte få reda på det här just under resan då BQ behövde få koppla bort det i den mån det går bröt ju då såklart i hop inne i hytten och jag kunde faktiskt inte fatta och ta in det riktigt utan jag vart mer bedrövad och se honom så ledsen. Några veckor gick och sedan var det dags för begravning. Det var väldigt vacker begravning och det var nog där och då som jag fattade och när jag la min hand på kistan så brast det totalt för mig och jag slutade inte gråta.

Älskade fina varma svärfar som vi saknar dig

Innan begravning överraskade jag BQ med att gå på en mindre gemytlig konsert med en av hans favoriter genom åren Jakob Hellman. Vi hade räknat ner dagarna just för att, BQ,s pappa då var svårt sjuk i cancer och vi behövde få känna att vi kom iväg på något bara vi två. Den senaste tiden har gått mycket tankar och tid till att finnas där för svärfar.

Jakob Hellman – Som om åren inte gått !

Vi hade runt 8 mil dit och i bilen var vi lite smått pirriga och glada över att få njuta av en konsert för några timmar. Njuta det fick man också för det var bland den mysigaste och lättsammaste konserten jag varit på. Jakob bjöd på en mysig stämning med ödmjuk humor mellan låtarna och det köpte publiken direkt och vi rycktes med i hans prat och låtar. Han blandade gamla och nya låtar och när han sjöng så var det som om åren inte gått. Jag imponerades av att han faktiskt inte åldrats direkt i rösten. Man log sig igenom konserten och det var precis vad vi behövde BQ och jag. Det var så härligt att sitta där tillsammans och känna att det är vi och kunna tänka bort allt annat en stund. Med tanke på att Jakob lyckades få oss att göra det också och då kan man inte annat än att ge full pott på konserten.

Har ni inte gått på ➜ Jakob Hellman någon gång kan jag verkligen rekommendera det för han är grym och en stor ikon för Sverige!

September

Grym tjej med rätt teknik med bollen

Prova på aktiviteter i sportparken

En dag i september var det en utedag med aktiviteter i vår Sport och idrottspark vid badhuset. Man fick prova på exempelvis basket, handboll, skatebord, fotboll m,m. Vi gick såklart dit, man vill ju motivera Bellis att se vad man kan utföra för sport och stötta det då de har aktivitetsdagar för det. Bellis är duktig med slaget och har rätt teknik då hon kastar i väg bollen och det vill vi uppmuntra. Hon visar inte så stort intresse för det än, men vi tycker att hon skulle bli bra både på handboll eller volleyboll för hon har tekniken. Man fick även titta på ponnyuppvisning och agility, vilket såklart uppskattades av en djurtokigtjej. Hon visar intresse för friidrott för det har de testat på i skolan. Det är mina gener på ett sätt för jag var duktig i friidrott och hade också det som intresse, på mig började det mer i mellanstadiet. Bollsport är mer från pappas sida och det ska vi såklart också uppmuntra, vi får helt enkelt se vad hon fastnar för, så tänkte vi då.

Nu har hon börjat med friidrott sedan oktober 2 dagar i veckan och hon älskar det.

Oktober

Nytt lekland öppnar i stan och det är ju toppen eftersom alla andra lekland ligger minst 8 mil bort.

Vad tycker vi om kompislandet?

Vi var ju ivriga att besöka ➜ kompislandet eftersom det är helt nystartat och att det var i vår stad också. Jag hade hört om det efter vad ägarna har berättat för mig och jag var ju sugen på att besöka det för att se vad de gjort och hur detta lekland är. Jag vart glatt överraskad för det var ett turkost hav av lekmöjligheter man möttes av. Först kändes det litet, men så fel man hade. Det var fler lekmöjligheter både på höger och vänster sida runt hörnet och det var proffsigt och bra byggt både från golv till tak. Jag som vuxen gillade att det var mjuka golv. Det var också väldigt proffsigt måste jag säga, märktes att säkerhet och kvalité var deras starka sida.

Bellis tyckte att det var toppenroligt och att det var minst lika roligt som övriga lekland. Det som var roligt som Bellis uttryckte var att det var nya och roliga lekattraktioner så att det inte var exakt samma. Bellis tyckte att studsmattor och att hoppa ner i skumgummibassängen var en av de roligaste. Hon lekte sig varm så hon var blossigt röd om kinderna och det är väl precis så det ska vara också.

Vi kan inte annat än att ge kompislandet högt betyg och vi kommer besöka det många gånger!!

November

Då var det dags för vår efterlängtade hotellvistelse till Tällberg och bada pool och ha det gott.

Greenhotell i Tällberg

Det finns fler hotell i anslutning till varandra i Tällberg och Green Hotell ligger högst upp på kullen. Det är också Tällbergs största hotell och konferansanläggningar. Utsikten är otrolig och tyvärr hade inte vi vädret med oss idag då det regnar rejält så man tog sig inte ut för att promenera och se sig runt. Det finns olika hotellpaket att köpa för att få ut bästa av vistelsen. Vi köpte lite av en familjeresa med trerätters meny med enkelrum som kallas classic. Rummet i sig är inte något fel på, men det är enkel standard. På hotellet finns det pool och spa där man kan boka upp sig på spabehandlingar och njuta av utsikten exempelvis i jacuzzin. Den kan du boka med eget sällskap för en halvtimma och njuta av god dryck och varma bubblor. På hotellet finns en restaurang där man serverar veckans tre rätters meny. Man kan också beställa från deras middags eller lunchmenyer. Runt om på hotellet finns fler sällskapsrum där man kan umgås och spela spel, eller spela biljard, pingis eller kasta pil för att nämna några.

Varför valde vi Green Hotell ?!

Vi bokade ett helgpaket med en övernattning och tre-rätters meny i dera fina restaurang. Vi bokade Green hotell för att de hade en större pool och spaanläggning. När vi kom fram och körde upp till hotellet som enligt deras beskrivning låg högre upp än de andra hotellen så fick man ett glatt intryck. Hotellet var dalastuk på och det finns rum i stora huvudentren men även rum i närliggande byggnader. Vår rum var just i en närliggande byggnad och klassades som av enklare standard. Oss gjorde det ingenting för vi skulle åka dit för att äta god mat och nyttja poolen. Dessutom när man åker med barn ska man heller inte boka de dyraste rummen för de uppskattar inte dem på samma vis som vi vuxna gör.

Vi var där hötslovsveckan och då har de också anordnat lite extra just för barnen. Man har ordnat pyssel, spökvandring, disco ovanpå poolen och filmtajm i gillestugan.

Vad tyckte vi om Green Hotell

Vi hade stora förväntningar på hotellet och det mesta kunde de också leva upp till. Maten på restaurangen och vår tre-rätters meny var högsta betyg på och där kan man bara lyfta av sig hatten och applådera. Fanns även fler och bra valmöjligheter för barnen att välja på i deras matbuffé. Hotellet i sig är lite slitet här och var, men det är inget som för den delen drar ner betyget. Det har sin ädla charm och har en lite romantisk.

Det som drar ner på betyget är pool och spa-området. Det var jättelitet omklädningsrum med inga skåp att lägga grejerna i. Det finns 2 duschar i vardera omklädningsrum för herr och dam som gjorde att man fick stå och trängas i trängre utrymme tills man kom till sin duschstund. Det är därför smartast att vara ombytt direkt och hyra en morgonrock för 50 kr av dem så man inte har massa att släpa på. BQ duschade med deras produkter som finns i duscharna, men sådana produkter tål aldrig jag så Bellis och jag hade med egna produkter. Det är ju då ytterligare grejer att släpa på som man får låta ligga öppet i sin väska eller kasse i omklädningsrummet. Poolen var för kall och 28 grader som de skriver att den är stämmer inte alls. Det var t.o.m så kallt att jag inte badade så länge. De förklarade dock att det var kallare i poolen för de skulle byta ut värmepumpen och rusta om poolen veckorna efter höstlovet. Man får även då som jag skrev betala för morgonrocken trots att man redan betalar dyrt pris för mat och logi. Man får också betala 150:-/ person för att hyra jacuzzin en halvtimma för sig själv. Jag kan tycka det också är lite ”sniket” då man redan betalar så pass för att bo där. Jag anser dock tyvärr då att bor man på hotell och det är pool där så vill man gärna fritt kunna få använda bubbelpoolen och man vill gärna att det finns en bubbelpool.

Därför kan betygt inte bli högsta trots att maten var toppklass och hotellet har sin romantiska charm.

Vi ville få ut relaxkänslan – Gyllene Hornet

Vi var ju då inte helt nöjda med relaxavdelningen eftersom att poolen var så kall och vi ville ju trots allt få bada och njuta av värmande temperatur i vattnet. Jag valde då att ringa och checka ett närliggande hotell ➜ Gyllene Hornet. Hotellet låg bara ett stenkast ifrån Green Hotell och i vacker omgivning vid Siljan. Även på det här hotellet får man en känsla av vacker kultur från Dalarna. Personligen kände jag nog att det här hotellet var lite mer barnanpassat och mer tilltänkt för att barnen skulle trivas.

Jag pratade med dem på hotellet för att fråga om vi kunde komma dit och bada trots att vi inte var hotellgäster. Det fick man också till en mindre summa och här var poolen större och mer barnanpassad. Vi badade där då hotellgästerna precis checkat ut, såväl som vi hade gjort på tidigare hotellet. Kan ni då ana att vi fick hela bassängen för oss själva. Hotellreceptionisten sa att det var en tid som det brukade kunna vara lugnt rent av tomt eftersom det inte kommit nya hotellgäster än och då var det bra tid att komma. Det var helt njutbart och en superfin poolanläggning. Vattnet var hela 29 grader också så man NJÖT till fullo.

Nästa gång vi bokar hotell i Tällberg så blir det nog Gyllene Hornet.

Tösen fyller 9 år

Dags för födelsedagskalas och vi har delat upp det på två tillfällen. Eller snarare 3 tillfällen. Dagen den 23:e november då hon fyllde år så slutade jag tidigt på jobbet och då åkte hon och jag till kompislandet, samt att hon klippte sig också dagen innan också som en födelsedagspresent. Det var en lyckad dag tyckte hon. Sedan var det dags för lördagen samma vecka och vi firade med familj och vänner. Jag prickade in och bli sjuk och bajsade diarréer och då fick vi hastigt och lustigt ta kalaset i vårt gym i källaren. Dagen efter kände jag mig bättre och då hade vi kalaset för kompisar i en gympahall.

Ett superlyckat kalas, men sedan kom beskedet som jag också tror var en förkänning av mitt mående där på lördagen.

December

När vi kom hem från kalaset började BQ vissna till och han fick hög feber och börja hosta mer än han gjort innan. Dagen efter måndag var han däckad. Jag gick och jobbade och mådde som vanligt. Jag hämtade tösen och köpte med mig ett covidtest hem och bad BQ ta det. Han muttra lite och sa att det är INTE covid och tyckte det var onödigt köp eftersom man inte har det kravet på sig längre. Testet visade Positivt. Jag går till jobbet dagen efter och efter några timmar känner jag att jag blir väldigt tungandad och orkar ingenting. Tar tempen och den visar 37,7. Jag är lågtempad så jag får gå hem från jobbet. Dagen efter tar jag test som visar negativt. Jag dock är lika kraschad som BQ och vi vilar. Tredje dagen tar jag test och den visar positivt.

Några dagar efter trillar Bellis också dit och vi har då 14 dagars isolering med covid. Jag hade feber med diarréer i flera dagar och tappar lukt och smak. BQ har höga febertoppar, huvudvärk hemsk hosta och är matt. Bellis har feber några dagar, annars bra och en av dagarna kräks hon. Hennes test visar negativt, men de sa på vårdcentralen då jag ringde och fråga att det är alla tecken på henne också. På barn sätter det sig mer i mag och tarmar och att hon kräks tillsammans med matt och feber var tydliga tecken på barnens covid. Tydligt tecken med tanke på att hon bara varit hemma med oss.

Det tar ett tag att komma åter och efter covid ett par veckor får jag lätt huvudvärk vid ansträngning och flåsar lätt vid olika moment jag gör. BQ har sin hårda hosta kvar en bra stund efter och nu snart en månad efter så känner jag mig i stort sett återställd. Jag har inte 100% lukt och smak, men typ 85 – 90% och BQ hostar fortfarande men inte lika hårt som då. Bellis är som vanligt och hon fick ju mild variant av covid, tack och lov. Vi hade utan problem kunnat varit hemma i 3 veckor, för första veckan efter covid då man jobbade mådde inte jag/vi helt bra. Huvudvärken jag fick efteråt var hemskt jobbig.

Skönt nu har vi haft det och jag hoppas att vi har antikroppar mot den nu för ett tag.

Publicerat av

Mirre - Sweetwords

Hej, här har ni mig, Mirre en Oskarshamnare, som nu bor med min familj i Dalarna. Här skriver jag ner mina tankar i text och bild. Jag jobbar som barnskötare på en större förskola. Lycklig flickvän till BQ sedan sommaren 2001. Efter 7 års kämpande och av dem 2½ års försök via IVF så föddes vår fina dotter, den 23 Nov - 2013. / Välkomna hit, mycket nöje Kram Mirre ❥

En reaktion till “Års Resumé Juli – Dec

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )